آموزش لباس پوشیدن کودکان

یکی از مسائلی که به مستقل شدن و ایجاد احساس مسئولیت در کودکان کمک می‌کند، آموزش لباس پوشیدن کودکان است.
متاسفانه بسیاری از والدین به‌دلایل متعددی مانند حساسیت در مرتب بودن لباس فرزند خود یا عجله داشتن، تمایل دارند در پوشیدن لباس کودکان دخالت مستقیم داشته باشند و حتی فرزند خود را از انجام این کار نهی می‌کنند.

کودکان در آستانه رسیدن به ۲۴ ماهگی توانایی و استعداد یادگیری پوشیدن لباس‌های مختلف را دارند، پس با آموزش صحیح به دلبندتان، او را در برداشتن یک گام به ‌سوی مسئولیت‌پذیری و استقلال یاری کنید. حتی میتوانید انتخاب لباس بچه گانه پسرانه و لباس بچه گانه دخترانه را به خود کودکان واگذار کنید تا استقلال بیشتری را احساس کنند.

ما در این مطلب سعی داریم نکات مهمی را که می‌تواند در آموزش پوشیدن لباس کودک موثر باشد، به شما یادآوری کنیم. پس خواندن این مطلب برای والدینی که فرزندان زیر دو سال دارند خالی از لطف نیست.

مزیت های آموزش لباس پوشیدن کودکان

مزیت‌های آموزش لباس پوشیدن به کودکان

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت آموزش پوشیدن لباس کودک، کمک به استقلال آن‌ها است، اما یادگیری این مهارت به‌طور غیرمستقیم در پیشرفت سایر مهارت‌های زیر موثر خواهد بود:

  • یکی از مهارت‌هایی که با آموزش پوشیدن لباس در کودکان تقویت می‌شود، پیشرفت در مهارت گفتاری و زبانی ازجمله یادگیری نام قسمت‌های مختلف لباس است.
  • آموزش پوشیدن لباس به کودک به او کمک می‌کند تا از زمان‌های مختلف درک درست‌تری به‌دست آورد و یک پوشش ویژه را برای هر نوع آب‌وهوا انتخاب کند.
  • کودکان با تسلط بر مهارت پوشیدن لباس، با مساله‌ای مانند ترتیب و تلاش برای به انجام رساندن وظیفه خود آشنا می‌شوند و همچنین می‌آموزند که در موضوعات مختلف صبور باشند.
  • یادگیری پوشیدن لباس توسط کودکان، به آن‌ها در پیشرفت مهارت‌هایی مانند تعادل برای پوشیدن شلوار و ایستادن روی یک پا کمک می‌کند.

از درآوردن لباس‌ها شروع کنید

نخستین مرحله برای آموزش پوشیدن لباس کودک، درآوردن لباس‌های فعلی از تن کودک است. سعی کنید در مرحله اول و پیش از پرداخت به آموزش پوشیدن، به فرزند خود یاد دهید که به‌ چه شکلی قسمت‌های مختلف پوشش را از تن خود در آورد.

برای آموزش این مرحله و نهادینه کردن آن در ذات کودک، بهتر است بعد از برگشتن به خانه از کودکان بخواهید که لباس‌های مهمانی یا لباس بیرون خود را درآورند. زمانی که مطمئن شدید در این مرحله مشکلی ندارند، پوشیدن لباس را به آن‌ها آموزش دهید.

نکاتی برای آموزش لباس پوشیدن به کودکان

پدر و مادرها ممکن است از انواع روش‌ها برای آموزش پوشیدن لباس به کودک خود استفاده کنند و گاهی با در نظر گرفتن نکاتی که مورد پسند کودک است، او را به یادگیری بهتر این مساله سوق دهند.
اما صرف نظر از روش‌های فردی که هر پدر و مادر ممکن است به‌کار ببرد، رعایت توصیه‌های زیر در یادگیری بهتر این مهارت موثر هستند:

۱: ترتیب را رعایت کنید

سعی کنید در ابتدا برای تسلط کودکتان به یادگیری پوشیدن لباس و شناختن کاربرد هر یک از بخش‌های لباس، آن‌ها را به‌ترتیب در اختیار فرزندنتان قرار دهید. به‌عنوان نمونه ابتدا زیرپوش و لباس زیر را به کودک نزدیک کنید تا ترتیب پوشیدن آن‌ها را یاد بگیرد.

این نکته را در مورد انواع لباس‌هایی که قرار است کودک شما در شرایط مختلف بپوشد رعایت کنید. فرقی ندارد که فرزندتان قرار است لباس مهمانی بپوشد یا لباس خواب، در هر شرایط ترتیب را به او آموزش دهید.

ترتیب آموزش لباس پوشیدن کودکان

۲: از حالت نشسته شروع کنید

اگر کودک شما به‌تازگی قدم در راه استقلال خود و پوشیدن لباس کودک برداشته است، او را مجاب کنید این کار را در حالت نشسته امتحان کند. پوشیدن لباس در حالت نشسته تا حد زیادی از استرس و اضطراب کودک می‌کاهد و پوشیدن یا درآوردن لباس را برای او آسان می‌کند.

۳: به سراغ لباس‌های راحت بروید

یکی از نکاتی که برای آموزش پوشیدن لباس کودک باید به آن توجه داشته باشید، شروع از لباس‌های راحت است. منظور از لباس‌های راحت لباس‌هایی هستند که دکمه، زیپ، سگک و کمربند نداشته باشند.

انتخاب تیشرت‌های ساده یا شلوارهای کمرکش گزینه‌های خوبی برای شروع آموزش هستند. زمانی که احساس کردید کودکتان در پوشیدن این لباس‌ها مشکلی ندارد، آموزش پوشیدن لباس‌های پیچیده‌تر را در زمره کار قرار دهید.

۴: آموزش زیپ بر دکمه مقدم‌تر است

اگر قصد دارید پوشیدن لباس زیپ‌دار یا دکمه‌دار را به کودک آموزش دهید، بهتر است ابتدا لباس‌های زیپی را در اختیار کودک بگذارید زیرا بستن زیپ بسیار آسان‌تر از بستن دکمه است. اگر فرزند شما بستن زیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت، لباس‌های دکمه‌دار را امتحان کنید.

۵: به کودکان وقت کافی دهید

یکی از نکاتی که در هنگام آموزش پوشیدن لباس کودک باید در خاطر داشته باشید، آرامش و دادن وقت کافی به کودک است.
هیچ وقت زمانی را که عجله دارید برای آموزش دادن به کودک انتخاب نکنید. زیرا با وارد کردن فشار روانی و استرس ناخواسته به کودک، در یادگیری او اختلال ایجاد می‌کنید و همچنین بخشی از اضطراب خود را به کودک وارد خواهید کرد.

۶: در لباس‌های کلاهدار، از کلاه شروع کنید

پوشیدن لباس‌ کودک کلاهدار معمولا سخت‌تر از لباس‌های ساده است. از این‌رو برای کمک به کودک و آموزش صحیص پوشیدن لباس، به او بگویید که اول کلاه را بپوشد. با پوشیدن کلاه لباس، آستین‌های آن نیز به‌راحتی مشخص می‌شوند.

آموزش لباس پوشیدن کودکان برای پیراهن

۷: از سرزنش کردن دست بردارید

یکی از نکاتی که موجب سرخوردگی کودک در آموزش پوشیدن لباس می‌شود، سرزنش و انتقادهای تند والدین در هنگام ارتکاب یک اشتباه است.
کودکان ممکن است در ابتدای آموزش لباس‌های خود را جابه‌جا بپوشند یا در حین پوشیدن مرتکب خطاهایی مانند پاره کردن لباس شوند.

به‌هیچ وجه کودک در حال آموزش را سرزنش نکنید و اگر مرتکب اشتباهی نیز می‌شود با بیان جملات تند و انتقادآمیز سبب دلسرد شدن او از ادامه آموزش نشوید.

۸: عقب و جلو لباس را آموزش دهید

یکی از اشتباهاتی که بیشتر کودکان در هنگام پوشیدن لباس مرتکب می‌شوند، برعکس پوشیدن لباس کودک است. برای جلوگیری از بروز این خطا، نشانه‌هایی برای جلو یا عقب لباس مشخص کنید و آن را به کودک خود یاد دهید.

زیپ لباس، دکمه‌ها، گشادی یقه، مارک و برچسب لباس، جیب‌های مربعی پشت شلوار و موارد مشابه می‌توانند به‌عنوان نشانه‌های خوبی به کودکان در تشخیص سمت جلو یا عقب لباس‌ها کمک کنند.

۹: در نهایت به سراغ کفش‌ها بروید

سخت‌ترین بخش در آموزش پوشیدن لباس کودک، پوشیدن کفش‌ها است. کودکان معمولا کفش‌های خود را پا به پا ‌می‌پوشند و درک درستی از پای چپ و راست ندارند.

برای آموزش این بخش بهتر است ابتدا خودتان کفش‌های جفت شده را جلوی پای کودک قرار دهید و به او در انتخاب تای درست کفش کمک کنید.

اگر کفش‌ها چسب‌دار هستند از جهت بستن چسب یا طرح‌های حک شده برای پیدا کردن تای مناسب کمک بگیرید. همچنین ابتدا با کفش‌های ساده و بدون بند یا چسب شروع کنید و سپس پوشیدن کفش‌های بنددار، سگک‌دار و انواع دیگر کفش را به فرزندتان آموزش دهید.