اندازه و سایز لباس کودک

افرادی که در زمینه خیاطی مشغول هستند، می‌توانند با انتخاب مدل لباس مورد نظر و گرفتن اندازه و سایز لباس کودک، لباس‌های بسیار متنوع و زیبایی را برای فرزندان خود و دیگران بدوزند.

همه ما دوست داریم تا بهترین لباس‌ها را برای کودکان‌مان تهیه کنیم. از طرفی قیمت لباس کودک بسیار افزایش پیدا کرده است و هر کسی توان خرید لباس‌های مختلف را برای فرزند خود ندارد.
شاید با خود بگویید که پارچه نیز گران شده است، اما باید بدانید دوخت لباس برای کودکان به پارچه زیادی نیاز ندارد و می‌توان با پارچه‌های کم نیز برای بچه‌ها لباس دوخت.

در این مطلب سعی داریم تا درباره اندازه و سایز لباس کودک صحبت کنیم و نحوه اندازه‌گیری آن را به شما عزیزان آموزش دهیم. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آموزش گرفتن اندازه‌های کودک

آموزش گرفتن اندازه‌های کودک

در ابتدا باید بدانید برای دوخت یک لباس به الگوی آن نیاز دارید. بنابراین باید الگوی لباس مورد نظر را بکشید و براساس آن برای دوخت اقدام کنید.

برای این که الگوی لباس به‌درستی از کار در بیاید نیز باید با دقت اندازه‌های کودک را بگیرید. برای گرفتن اندازه و سایز کودک به اندازه قسمت‌های مختلفی از بدن کودک نیاز است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دور کمر: برای مشخص شدن کمر لباس کودک لازم است تا یک بند دور آن ببندید. البته باید بدانید برای گرفتن اندازه این قسمت، بند را چند سانت از ناف بالاتر بگیرید، زیرا کمر کودکان چند سانت از ناف بالاتر است. گرفتن اندازه کمر بسیار مهم است و نقش کلیدی در سایر اندازه‌گیری‌ها دارد.
    حال متر را روی بندی که از قبل بسته‌اید، بگذارید. در این مرحله برای گرفتن سایز لازم است تا دو بند انگشت متر را آزاد بگیرید و اندازه دور کمر کودک را یادداشت کنید.
  • دور بازو: برای گرفتن اندازه دور بازو، متر را دور برجسته‌ترین قسمت از بازو خردسال بگیرید و اندازه مشخص شده را ثبت کنید.
  • دور مچ: متر را دور دست کودک بگیرید و آن را اندازه بزنید.
  • دور سینه: برای گرفتن اندازه دور سینه لباس کودک، متر را دور سینه کودک می‌گیریم و به ‌اندازه دو انگشت آن را رها می‌کنیم.
  • سرشانه: برای گرفتن اندازه لباس قسمت سرشانه، متر را روی قسمت گوشه گردن بگذارید و تا انتهای سرشانه بکشید. سرشانه قسمتی از کتف است که با تکان دادن دست، استخوان آن جابه‌جا می‌شود و به حرکت در می‌آید. شما می‌توانید با حرکت دادن دست کودک محل دقیق آن را تشخیص دهید.
  • اندازه آستین: برای مشخص کردن اندازه آستین لباس، دست کودک را به‌صورت نیمه، خم کنید. متر را روی سرشانه بگذارید و ابتدا اندازه آستین تا آرنج و بعد از آن اندازه آستین تا دور مچ را ثبت کنید.
  • دور گردن: زمانی که می‌خواهید دور گردن کودک را اندازه بگیرید باید متر را درون گودی گردن کودک بگذارید و دور گردن بپیچانید. دقت داشته باشید که متر باید شبیه به عدد هفت دور گردن قرار بگیرد.
  • کارور پشت: برای گرفتن اندازه این ناحیه، متر را از پشت زیر بغل سمت راست قرار داده و تا زیر بغل سمت چپ امتداد می‌دهیم.
اندازه های مورد نیاز لباس کودک
  • کارور جلو: در این قسمت از بدن، متر را در جایی قرار دهید که دست از بدن جدا می‌شود. در واقع متر باید زیر بغل از طرف راست قرار بگیرد. حال متر را تا زیر بغل سمت چپ بکشید و اندازه را ثبت کنید.
  • بالا تنه جلو: برای گرفتن اندازه بالا تنه جلو باید متر را کنار گردن قرار دهید تا از روی سینه عبور کند و به بندی که روی کمر بسته‌اید، برسد. حال اندازه مشخص شده را بنویسید.
  • بالا تنه پشت: برای به دست آوردن اندازه بالا تنه پشت لباس کودک نیز مانند بالا تنه جلو عمل کنید و متر را از کنار گردن تا روی بند دور کمر عبور دهید تا اندازه مورد نظر به دست آید.
  • دور باسن: در این قسمت متر را دور باسن می‌گیریم و آن را اندازه چهار انگشت آزاد نگه می‌داریم. برای گرفتن ارتفاع این ناحیه نیز متر را از بندی که دور کمر بسته‌اید تا برجستگی باسن از پشت امتداد دهید، در نتیجه اندازه دقیق این ناحیه نیز مشخص خواهد شد.
  • قد لباس: برای این که قد لباس را تعیین کنید متر را کنار گردن کودک بگذارید و از روی سینه عبور دهید. از آن‌جایی که قد لباس دلخواه است، می‌توانید تا هر جایی که تمایل داشتید اندازه قد لباس کودک خود را ثبت کنید.
  • بلندی فاق: برای گرفتن اندازه فاق و بلندی آن، کودک خود را روی صندلی بنشانید و از بندی که دور کمر بستید تا سطح صندلی را اندازه بگیرید.

حالا لازم است بدانید چگونه دو انگشت را باید اندازه بگیریم؟ برای این کار دو انگشت را به هم می‌چسبانیم و در حالت عمودی روی بدن قرار می‌دهیم. منظور از حالت عمودی قرار گرفتن انگشت‌ها از کنار روی بدن است.

گرفتن اندازه کودکان در رده‌های سنی مختلف

گرفتن اندازه کودکان در رده‌های سنی مختلف

در بسیاری از موارد کودکان به دلایل مختلف حاضر نیستند تا برای گرفتن اندازه لباس با ما همکاری کنند. در این مواقع می‌توانید از جدول اندازه‌گیری متد مولر استفاده کنید. علاوه بر این نیز می‌توانید به مقایسه اندازه‌های گرفته شده توسط خود و اندازه‌های این جدول بپردازید و از صحت آن‌ها مطمئن شوید.

همان‌طور که می‌دانید کودکان هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، در آن‌ها تفاوت‌های اندامی مشاهده خواهد شد و باید به این تفاوت‌ها توجه کرد. بچه‌ها معمولا تا سن ۸ سالگی شباهت‌های ظاهری زیادی دارند، ولی بعد از این سن اختلافات ظاهری بین دخترها و پسرها پدیدار می‌شود.

در این سن شانه پسرها شروع به پهن‌تر شدن می‌کند، کمر دخترها نیز باریک‌تر و باسن آن‌ها درشت‌تر خواهد شد.

به همین دلیل برای دختران ۸ تا ۱۲ ساله و پسران ۸ تا ۱۴ ساله نمی‌توان از جدول‌های اندازه‌گیری یکسان استفاده کرد.

اندازه‌های نمونه برای لباس کودک

اندازه و سایز نمونه لباس کودک در رده‌های سنی مختلف

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، تفاوت‌هایی میان دخترها و پسرها وجود دارد که باعث تفاوت در سایز لباس این کودکان می‌شود. در ادامه تعدادی اندازه نمونه برای شما می‌آوریم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید سایز درست برای کودکان خود را تشخیص دهید.

سندختر ۵ سالهدختر ۸ سالهپسر ۵ سالهپسر ۸ ساله
دور کمر۵۴ –۵۸۵۶۶۲
دور بازو۱۹۴/۲۱۱۹۴/۲۱
دور مچ۷/۱۲۶/۱۳۷/۱۲۶/۱۳
دور سینه۵۷۶۴۶۲۶۸
سرشانه۳/۸۲/۹۳/۸۲/۹
اندازه آستین۵/۳۷۸/۴۴۵/۳۷۸/۴۴
کارور جلو۱/۱۱۷/۱۲۱/۱۱۷/۱۲
کارور پشت۱/۱۱۳/۱۲۱/۱۱۳/۱۲
بالا تنه جلو۱/۲۸۱/۳۲۵/۲۸۳۳
بالا تنه پشت۸/۲۶۴/۳۰۸/۲۶۴/۳۰
دور باسن۶۱۶۹۶۳۷۱

با دانستن سایز لباس کودک می‌توان هر لباس با طرح و مدل مختلف را دوخت. به همین دلیل یاد گرفتن نحوه اندازه‌گیری سایز لباس کودکان اهمیت پیدا می‌کند. همین حالا میتوانید از دسته بندی لباس بچه گانه پسرانه و لباس بچه گانه دخترانه یکی را انتخاب کنید و شروع به خرید با صرفه کنید.