نکات مهم خرید لباس کودک

انتخاب لباس برای کودک، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. البته حساس بودن پوست بدن کودکان نسبت به انسان‌های بالغ باعث شده است تا والدین نکات مهمی را در خرید لباس کودک رعایت کنند.

به همین منظور همیشه به والدین توصیه می‌شود تا لباس‌هایی برای کودکان خود خریداری کنند که علاوه بر زیبایی، حس راحتی و آرامش را برای او به ارمغان آورند.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم در قالب راهنمای خرید، نکات مهمی را که در تهیه لباس‌های کودک حائز اهمیت است و نباید نادیده گرفته شوند، توضیح دهیم.

پس اگر می‌خواهید لباسی را تن فرزند خود کنید که جدای از مبحث زیبایی، از کیفیت خوبی برخوردار باشد، در ادامه ما را همراهی کنید.

انواع لباس کودک

چه نکاتی در خرید لباس کودک مهم است؟

قطعا موارد زیادی وجود دارد که اگر در فرآیند خرید لباس‌های کودک مد نظر والدین قرار نگیرد، چیزی جز پشیمانی و صرف هزینه گزاف به همراه نخواهد داشت.

در زیر، نکاتی که توجه به آن‌ها کمک می‌کند تا والدین بتوانند هوشمندانه‌تر لباسی را برای کودک خود خریداری کنند، بیان کرده‌ایم:

جنس لباس

عده‌ای به تقلید از باورهای اشتباه، لباس‌های کودک خود را از برندهای گران‌قیمت انتخاب می‌کنند. زیرا بر این باور هستند که هر چقدر هزینه بیشتری پرداخت کنی، کیفیت جنس نهایی نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که این طور نیست و نمی‌توان به‌صورت قطعی کیفیت لباس کودک برندهای گران‌قیمت را بی‌نظیر دانست. ما برای شما عزیزان لباس های در دسته بندی لباس بچه گانه پسرانه و لباس بچه گانه دخترانه با جنس های عالی و قیمت های مناسب آماده کرده ایم.

بنابراین بهتر است در هنگام خرید لباس‌های کودک، آشنایی کامل با پارچه داشته باشید. بهترین جنس پارچه‌هایی که مناسب پوست کودک هستند و ایجاد حساسیت نمی‌کنند، عبارت هستند از:

  • نخی
  • پنبه‌ای
  • کتانی

درست است که در بازار فروش لباس‌هایی از جنس پلی‌استر وجود دارد که ظاهر زیبایی دارند، اما آن‌ها انتخاب مناسبی برای کودک نخواهند بود. چرا که:

  • جاذب آب و رطوبت نیستند و سریع خشک نمی‌شوند.
  • شستشوی آن‌ها سخت است و لکه به‌راحتی از روی آن‌ها پاک نمی‌شود.
  • امکان دارد باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شوند.
  • هوا را خیلی راحت از خود عبور نمی‌دهند و گرم هستند.

ضخامت پارچه لباس

پارچه‌ها بسته به نوع بافت و الیافی که دارند، از ضخامت‌های گوناگونی برخوردار هستند. بهتر است در هنگام خرید لباس کودک، پارچه را در مقابل نور بگیرید تا بتوانید ضخامت آن را تشخیص دهید. در صورتی که آن طرف پارچه مشخص بود، از خرید آن صرف‌نظر کنید.

به این علت که لباس بچه مرتبا نیاز به شستشو دارد و هر چقدر نازک‌تر و بافت ظریف‌تری داشته باشد، زودتر خراب و غیرقابل استفاده خواهد شد.

از طرف دیگر، پارچه‌های خیلی ضخیم هم گزینه مناسبی برای لباس کودک نیستند. چون آن‌ها باعث می‌شوند تا پوست کودک اذیت شود و احساس راحتی در آن لباس نداشته باشد.

پوشاندن لباس نوزاد

رنگ و طرح لباس

رنگ لباس تاثیر مستقیمی در روحیه کودکان دارد. پس سعی کنید از خرید لباس‌هایی با رنگ تیره خودداری کنید و به سراغ رنگ‌های شاد، طرح‌های فانتزی و طراحی‌های مشابه بروید.

البته توجه به رنگ پوست کودک در انتخاب رنگ لباس بسیار اهمیت دارد. پس بهتر است در هنگام خرید، حتی‌الامکان لباس مورد نظر را به کودک بپوشانید تا از اثر منفی که ناهماهنگی رنگ پوست با لباس بر چهره کودک می‌گذارد، جلوگیری کنید.

از آن‌جایی که کودکان مرتبا لباس‌های خود را در حین بازی، غذا خوردن و سایر موارد کثیف می‌کنند، خرید لباس‌هایی با طرح‌های شلوغ را که کمتر نشان‌دهنده کثیفی‌ها باشد، توصیه می‌کنیم.

سایز لباس

خیلی از افراد به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و به تعویق انداختن زمان خرید لباس کودک، لباس‌هایی بزرگ‌تر از سایز فعلی بچه خریداری می‌کنند.

اما این کار درست نیست. چون سایز لباس با فعالیت‌های کودکانه رابطه مستقیم دارد و اگر لباس بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد، اختلالاتی در حرکات کودک ایجاد می‌کند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که شیک‌پوشی کودک برای شما پراهمیت است، دقیقا مطابق با سایزی که در حال حاضر دارد، برای خرید لباس او اقدام کنید.

البته این موضوع برای کودکان شیرخواره توصیه نمی‌شود. چون آن‌ها دائما و به‌صورت هفتگی در حال رشد هستند و امکان دارد لباسی که امروز برای آن‌ها خریداری شده است، دو هفته دیگر سایز مناسبی نداشته باشد.

همچنین توصیه می‌شود تا از خرید لباس‌های فصلی زودتر از موعد خودداری کنید. چون ممکن است کودک شما در طول این مدت، کمتر یا بیشتر از فرآیند رشد نرمال قد بکشد یا وزن بگیرد. همین موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌ای که بابت خرید لباس پرداخت کرده‌اید، هدر رود.

شیوه پوشاندن لباس

هر چقدر سن کودک کمتر باشد، والدین آن با چالش‌های بیشتری مربوط به پوشاندن لباس به تن او روبرو می‌شوند. بنابراین یکی از نکات مهم در خرید لباس کودک این است که به‌سادگی بتوان آن را به تن کودک کرد یا از تن او بیرون آورد.

بنابراین لباس‌هایی با خصوصیات زیر می‌توانند انتخاب هوشمندانه‌ای باشند:

  • لباس‌هایی که دکمه روی سرشانه دارند یا از جلو باز و بسته می‌شوند.
  • لباس‌هایی از زیپ سایز بزرگ و دکمه‌های قابلمه‌ای برخوردار هستند.
  • لباس‌هایی که جلو و عقب آن‌ها با علائم مخصوص مشخص شده است.
  • لباس‌هایی که جیب‌های قابل استفاده و کاربردی دارند.

سلیقه کودک

شاید کودک درک درستی از یک استایل صحیح نداشته باشد، اما سلایق آن باید در انتخاب لباس اعمال شود. در صورتی که لباس کودک مطابق با المان‌ها یا شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه او خریداری شود، والدین با چالش‌های کمتری هنگام پوشاندن یا بیرون آوردن لباس از تن او مواجه خواهند شد.

بنابراین تا جای امکان، سلیقه کودک خود در خرید لباس‌های کودکانه را مد نظر قرار دهید.

لباس مناسب کودک شما

چه نوع لباس‌هایی انتخاب خوبی برای کودک نیستند؟

حال که با نکات مهم در خرید لباس کودک آشنا شدید، وقت آن رسیده است که به معرفی لبا‌س‌های نامناسب برای کودکان بپردازیم. لباس‌هایی با ویژگی‌های زیر انتخاب خوبی برای کودکان نخواهند بود:

  • لباس‌هایی با دکمه و اکسسوری‌های ریز
  • لباس‌هایی گشاد و بلند
  • لباس‌هایی با زنجیر یا بندهای گردنی
  • لباس‌هایی با درزهای کم‌کیفیت و ضعیف از نظر دوخت
  • لباس‌هایی با پارچه‌های بسیار نازک و بافت سست
  • لباس‌هایی از جنس الیاف پلاستیکی و مصنوعی
  • لباس‌هایی با زیپ‌ و سرزیپ فلزی
  • لباس‌هایی با پارچه‌های خشن و برقی

شاید تعدادی از موارد بالا به زیبایی هر چه بیشتر لباس کودک شما کمک کنند، اما خطراتی برای او به همراه دارند.

به‌عنوان مثال، لباس‌هایی که دکمه‌ و اکسسوری‌های ریز دارند، درصد بلع و خفگی کودک شما را افزایش می‌دهند. همچنین لباس‌هایی که پارچه‌های برقی و کارشده دارند، شاید از نظر ظاهری خیره‌کننده باشند و کودک شما را خوش استایل‌تر نشان دهند، اما پوست او را اذیت می‌کنند و ممکن است باعث ایجاد حساسیت و زخم شوند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بهتر است برای کودک خود لباسی تهیه کنید که علاوه بر سادگی و زیبایی، خطری برای او نداشته باشد و همچنین در کنار راحتی و آرامشی که به او القا می‌کند، مانع فعالیت‌های کودکانه‌اش نشود.